Omstreden geschiedenis

Opleidingdetails

Marc van Berkel
07-04-2020
10:00 - 11:30
Van der Valk Hotel, Utrecht
Marc van Berkel
07-04-2020
10:00 - 11:30
Van der Valk Hotel, Utrecht

De omgang met omstreden thema’s is het uitgangspunt van deze cursus. Deze thema’s vragen om zorgvuldige aandacht, met name in het onderwijs. Lang niet altijd worden verschillende perspectieven geboden op dergelijke historische thema’s. De drie omstreden thema’s die hier aan de orde komen zijn het Nederlandse koloniale verleden inclusief slavernij; WO2 en de Holocaust en de dekolonisatie van Indonesië.

Cursusleider: Marc van Berkel

Marc van Berkel studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Leiden. Na zijn afstuderen werkte hij enkele jaren als bedrijfsjournalist. Daarna verbleef hij een aantal jaren in Rostock, in de voormalige DDR, waar hij verantwoordelijk was voor de opleiding van werkloze Oost-Duitsers uit die regio. Na zijn terugkeer in Nederland werkte hij als leraar geschiedenis en decaan aan een Daltonschool in Voorburg (1993-2007). In de tussentijd werkte hij als docent moderne Europese geschiedenis aan het Leiden University College en ontwikkelde cursussen en docententrainingen bij het Duitsland Instituut van de Universiteit van Amsterdam. In 2007 werd hij benoemd tot hoofddocent bij de vakgroep geschiedenis van het ILS aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Sinds 2010 is hij voorzitter de opleidingscommissie.

In 2017 promoveerde Van Berkel aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam (publicatie: Plotlines of Victimhood. The Holocaust in German and Dutch History Textbooks, 1960-2010). Sinds 2015 is hij afgevaardigde bij de International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA). Sinds 2014 organiseert hij seminars in samenwerking met het Staatsmuseum Auschwitz-Birkenau.

Inhoud

Het uitgangspunt is dat omgang met omstreden thema’s om zorgvuldige aandacht vraagt, met name in het onderwijs. Lang niet altijd worden verschillende perspectieven geboden op dergelijke historische thema’s. De drie omstreden thema’s die hier aan de orde komen zijn:

  • Het Nederlandse koloniale verleden (inclusief slavernij);
  • WO2 en de Holocaust;
  • De dekolonisatie van Indonesië.

Multiculturele klassen en toenemende re-nationalisering maken een zorgvuldige aandacht voor omstreden aspecten van het verleden urgenter. Docenten hebben veel thema’s te behandelen: men kan moeilijk verwachten dat ze over al die onderwerpen de laatste expertise in huis hebben. Daardoor zijn ze extra aangewezen op de lesmethoden en vallen tijdens de lessen vaak terug op uitingen van populaire cultuur, zoals films en stripboeken, soms zonder de historische context in kaart te brengen. Ongemerkt houdt men zo mythes over gevoelige historische onderwerpen in stand. Dit, terwijl het juist betekenisvoller kan zijn om leerlingen kritisch te leren denken op grond van verschillende, liefst conflicterende bronnen. Dit stimuleert empathie, zelfreflectie, gevoel voor democratisering en laat ruimte voor verschillende meningen.

Competenties

Cursisten verwerven:

  • Instrumenten voor kritische leermiddelenanalyse;
  • Inzichten in de opbouw en werking van leermiddelen;
  • Historische informatie over de genoemde thema’s naar de laatste stand van wetenschappelijk onderzoek;
  • Didactische handreikingen ten behoeve van de omgang met omstreden historische thema’s (multiperspectiviteit en kritisch bronnengebruik).

Het getoonde materiaal (historische informatie en conflicterende bronnen) kan onmiddellijk in lespraktijk ingezet worden op lange termijn zullen de cursisten geschoold zijn in analyse van lesmateriaal en een aantal instrumenten beheersen ten behoeve van keuzemogelijkheden voor leermiddelen.

Let op! Bring your own device

 

Te raadplegen literatuur

  • Grever, M. “Nationale identiteit en historisch besef. De risico’s van een canon in de postmoderne samenleving‟, Tijdschrift voor geschiedenis 2 (2006), 160-177;
  • Wilschut, A. “Heeft geschiedenisonderwijs toekomst? Het curriculum in het licht van de voorstellen van de commissie-Schnabel (Kleio 2016);
  • Logtenberg, Stork, Wansink. “Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen" (2018).
Deelname aan de University kost € 149,- (incl. BTW) per persoon, de catering is hierbij inbegrepen.

De derde inschrijving krijgt 50% korting: schrijven jullie je gelijktijdig in met drie docenten van dezelfde school of instelling en wordt de factuur naar één mailadres gestuurd, dan rekenen wij voor de derde persoon slechts 50% van de genoemde bedragen.

Voor studenten hanteren wij een speciaal studententarief van € 59,- (incl. BTW). De korting is alleen geldig indien dit bij de aanmelding is aangegeven en op vertoon van een geldige studentenpas.

De University vindt plaats op 7 april 2020 van 10.00 uur tot 15.30 uur in het Van der Valk Hotel Utrecht.

Routebeschrijving

Sluiten

Met de auto
Van der Valk Hotel Utrecht is gelegen langs de A12 afslag 17 (Utrecht/Jaarbeurs/Kanaleneiland). Het adres voor de navigatie is: Winthontlaan 4-6, 3526 KV, Utrecht.

U kunt uw auto parkeren in de parkeergarage van het hotel, wij verzorgen uw uitrijkaart.

Openbaar vervoer vanaf Utrecht CS
• Buslijnen: 65, 74 en 77
• Sneltramlijnen: 60 en 61

Vragen & offerte

Heeft u vragen of wilt u een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op via het onderstaande telefoonnummer of contactformulier:

Tel: 0316 820 993 Stuur ons een email
Copyright VO-University 2018 - 2019
Design & development by: Timeless Design